On the road met Owen & Terry

11 jan 2024

Officieel heten ze Facilitair medewerker, maar Owen Moor en Terry Bone zijn handige, mobiele alleskunners. Ze lossen storingen en gebreken op in de vestigingen en zorgen voor het onderhoud. We spreken Owen en Terry net voordat ze op pad gaan met de klusbus: ‘Het is leuk én dankbaar werk.’

Foto: Owen links, Terry rechts.

Wat voor klussen komen er zoal voorbij?

Owen: ‘Dat aanbod is heel verschillend: van een plankje ophangen tot het samen vervangen van een plafond. Dat zijn klussen die we kunnen plannen. Het kan ook voorkomen dat je gebeld wordt door de facilitair coördinator, omdat er een slot kapot is dat direct gerepareerd moet worden.’

Wat zijn de leukste klussen?

In koor: ‘Kop koffie, ’s morgens op een vestiging!’

Terry: ‘Op voorhand weet je nooit of iets leuk of minder leuk is. Een sifon of zwanenhals verschonen kan heel eenvoudig zijn, maar toch vervelend omdat je er simpelweg niet bij kan komen.’

Owen:
‘Ach, je kunt wel eens een ringetje of iets dergelijks kwijt zijn, maar alle klussen zijn eigenlijk leuk. Het is heel gevarieerd werk wat wij doen. Elke dag is anders.’

Facilitair medewerker in de kinderopvang, dat zie je niet vaak…


Owen: ‘Sowieso is het uniek werk, want elke dag heeft zijn eigen uitdagingen in de kinderopvang. Je moet daarbij sociaal vaardig en servicegericht zijn. Het leuke is dat je altijd nieuwsgierige, enthousiaste kinderen om je heen hebt – en dan komt er opeens iets dringends tussendoor, van die afwisseling hou ik. Ik vind het een fantastische baan. Alleen al hoe je wordt ontvangen door de kinderen als je aan komt lopen. Je hebt gereedschap bij je, dat vinden ze super interessant. En vaak staan ze op een afstandje te kijken wat je aan het doen bent. Je bent Bob de Bouwer, hè. Je denkt in oplossingen.’

Hebben jullie veel vrijheid?


Owen: Ja, we maken een planning op basis van de klusmeldingen en gaan met de auto op pad. Het materiaal en de spullen die nodig zijn, kopen we zelf in.’

Terry: ‘Allround job is het. Bij het werk dat wij doen, word je normaal gesproken aangestuurd door een planner. Wij plannen zelf onze werkzaamheden aan de hand van de meldingen die we binnenkrijgen. We stellen prioriteiten en een datum vast, en komt er een calamiteit tussendoor dan handelen we die eerst af. We stellen intervallen op voor onderhoud: hoe lang is het geleden dat we ergens geweest zijn? We zorgen ervoor dat we de materialen op voorraad hebben of gaan die bestellen; zo plan je de week.’

Tekst gaat verder onder de foto's.
Facilitaire-ondersteuning-Kindergarden
FacilitaireOndersteuning-inladen-bus-Kindergarden

Hebben jullie een specifiek werkgebied of rijden jullie door het hele land?

Owen: ‘Mijn werkgebied gaat van Castricum tot Nieuw-Vennep. En van Nieuw-Vennep tot Bussum. Daar valt ook Amsterdam binnen waar Kindergarden veel vestigingen heeft.’

Terry: ‘Bij mij gaat het van Utrecht tot het Gooi, dus het gebied waar Bussum in ligt. We hebben een overlap: we doorkruisen samen het Gooi en daardoor kunnen we klussen ook samen

oppakken. Heb je een handje nodig, of zit in van ons laag in het aantal klussen dat moet worden gedaan, dan helpen we elkaar. Daar zijn we vrij in.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Facilitaire ondersteuning - Buiten reparatie

Helpen jullie wel eens bij het opleveren van een nieuwe vestiging?

Owen: ‘Ja, allebei. Het grootste deel wordt gedaan door de timmerman, maar voor ons blijven er altijd klussen in de afwerking van een pand: van het plaatsen van een deurdranger tot het ophangen van allerlei dingen.’

Terry: ‘De vestiging Terwijde Utrecht heb ik recent gedaan. Heel bijzonder, zo’n rijksmonument, een van de oudste boerderijen van Nederland waarin nu een kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang van Kindergarden zitten. En vergeet niet dat Kindergarden tot voor kort ook veel vestigingen van andere organisaties heeft overgenomen. Dat waren ook voor ons ‘nieuwe’ vestigingen waar we elke keer bij waren betrokken.’

Jullie hebben daarbij veel contact met de vestigingsmanagers?


Owen: ‘Ja, je begint de dag met het doornemen van de kluslijst voor de betreffende vestiging en een kop koffie. Je bespreekt de wensen en de klussen die nog niet op de kluslijst staan, maar wel noodzakelijk zijn / uitgevoerd moet worden na het inplannen van het bezoek. Dat overleggen we met de vestigingsmanager of, als zij er niet is, met het aanspreekpunt van die dag.’

Tekst gaat verder onder de foto.
Terry-Facilitair-medewerker-Kindergarden

Ben je ook vaak op het hoofdkantoor op de Herengracht? Wat doe je daar zoal?

Owen: ‘Dat is ‘mijn’ vestiging om zo te zeggen. Ik hoef er natuurlijk geen knutsellijn voor de kinderen op te hangen, maar doe er het standaardwerk zoals een bureau of bureaustoel vervangen, spullen ophangen of verhuizen en/of afvoeren, heel divers. Onze administratieve taken doen we online op locatie of vanuit huis.’

Welke klussen zijn jullie bijgebleven?


Terry: ‘De eerste week bij Kindergarden sprong er een riool op de vestiging Westzeedijk Rotterdam. Het pand dreigde onder te lopen; in de slaapkamers liep de troep al naar binnen. Ik moest gelijk helpen om alle kinderen te evacueren. Mijn werkschoenen had ik nog niet eens aan… Dat was wat je noemt een goeie kennismaking. Zoiets blijf je altijd bij. Verder: als je met z’n tweeën klust zoals wij, maak je het gezellig als mannen onder elkaar. We hebben veel lol samen en kunnen het gelukkig goed met elkaar vinden.’

Owen:
‘Absoluut, ja! En om terug te komen op de vraag: een unieke situatie maakte ik mee toen de afsluiter van de hoofdaanvoer van de verwarming eraf was gesprongen met een enorme waterlekkage als gevolg. Deze calamiteit was veroorzaakt door het loodgietersbedrijf zelf toen ze aan de installatie op de vestiging werkten. Lucky me…’

Tekst gaat verder onder de foto.
Facilitaire-ondersteuning-reparatiebinnen-duo

Wat zijn jullie van huis uit?

Owen: ‘Ik kom uit de koeltechniek – warmtepompen – met een duur woord technical engineering. In een fabriek bouw je dan bijvoorbeeld installaties waarbij je werkt met pneumatiek en hydrauliek.’

Terry: ‘Voor mijn job bij Kindergarden werkte ik bij een straling- en coatingbedrijf voor grote schepen. Totaal iets anders, al komt er wel schilderwerk bij kijken, iets wat ik nu ook wel eens doe. Mijn interesse voor deze functie werd gewekt, omdat mijn vader altijd in de facilitaire dienst heeft gewerkt. Bij hem en bij mijn oom deed ik altijd al vakantiewerk, zo ben ik erin gerold. En ik moet zeggen: geen minuut, geen dag, geen maand spijt van gehad.’

Owen: ‘Wat wij zo bijzonder vinden, is dat iedereen om ons heen zegt: wat hebben jullie een leuke baan! Zoeken jullie nog mensen? En het is waar: je bent onder de kinderen, en hebt altijd heel veel leuke, vrouwelijke collega’s om je heen. Er heerst een goeie werksfeer.’

Er is een vacature… Wat zou je tegen jullie nieuwe collega zeggen?


Terry: ‘Doe het! Probeer die job te krijgen. Het zal je spijten als je het niet doet.’

Owen: ‘Sluit ik me helemaal bij aan. Het is puur werkplezier, werkgenot.’

Terry: ‘Voor mij was het echt iets heel moois… ik kwam bij wijze van spreken uit het fabrieksleven: half acht beginnen, kwart over vier klaar, om twaalf uur een half uurtje pauze… en nu heb ik zoveel meer vrijheid en zelfstandigheid om mijn werk in te vullen. Bovendien is het een heel andere, persoonlijke cultuur, waarbij je af en toe een liedje zingt met de kinderen. Dat is zo gemoedelijk. Wat wil je nog meer?’

Allround klusman bij Kindergarden, iets voor jou?


Facilitaire-ondersteuning-Owen-Terr-samen-buiten