Babyscholing – deel 3: pedagogisch medewerker

Voor het werken op een babygroep heb je vanaf 2025 aanvullende scholing nodig. Kindergarden biedt nu babyscholing aan vanuit de eigen Kindergarden Academie: makkelijk toepasbaar in je dagelijkse werk, inclusief de training Baby’s willen bewegen van Nienke Bergsma. In onze drieluik over de Babyscholing praten collega’s Elisa Somsen en Danielle van der Tang je samen met Nienke Bergsma bij over de ins & outs van de opleiding. Vandaag Danielle over haar ervaringen met de opleiding.

Babyscholing - deel 3: pedagogisch medewerker

Door de Wet IKK (Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang) komt er meer focus op het bijscholen van pedagogisch medewerkers op de babygroep. Kindergarden heeft zelf scholing ontwikkeld. Deze duurt vijf maanden en na het afronden voldoe je aan de wettelijk verplichte kwaliteitseisen en ontvang je een erkend certificaat. De afgelopen maanden hebben de eerste pedagogisch medewerkers de training als pilot gevolgd. Dit jaar volgen de overige collega’s.

Danielle van der Tang is pedagogisch medewerker bij Kindergarden en heeft de training afgerond. Hoe heb jij de babyscholing ervaren?

‘Heel erg leuk, voor mij vooral een opfrisser. Het is een combinatie van theorie en praktijk die je makkelijk kan toepassen. Veel heb je tijdens je opleiding of op de groep meegekregen. Ik vond de oefeningen die we bij Nienke tijdens de babyscholingsavond hebben geleerd heel waardevol. Hoe je bijvoorbeeld een baby om kan laten rollen met jouw ondersteuning. Ben ik gelijk mee aan de slag gegaan.’

Is er iets dat jou verrast heeft?

‘Tijdens de babyscholingsavond heb ik veel mogen leren over de voorkeurshouding. Ik wist wel wat het was, maar dat deze zich zo snel vormt, wist ik bijvoorbeeld niet. Verder vond ik de oefeningen die ze ons heeft geleerd om een voorkeurshouding te voorkomen of bij te stellen, heel fijn.’

Danielle over babyscholing
baby spiegel kdv kindergarden
Danielle 400x500

Hoe zijn de leer- en/of praktijkopdrachten?

‘Toen ik zag wat er allemaal gevraagd werd, dacht ik: dat zijn aardig wat opdrachten. Maar gedurende de training ontdek je dat je onbewust al veel ‘goed doet’ tijdens je werk. Er zijn zaken die je zo over kunt nemen in je werkboek, zoals een foto van een ontwikkeling binnen een Wereldwijs-gebied of een tekstje uit je Wereldwijs-map. Zie het vooral als een win-win situatie.’

Wat zou je achteraf anders aangepakt hebben?

‘In het begin dacht ik misschien te moeilijk over de opdrachten en de antwoorden, maar eigenlijk valt dat alles mee. Denk niet te ingewikkeld over een activiteit die wordt gevraagd. Bij het omkleden kun je al een kleine oefening doen om het kindje te laten draaien, waardoor je de motoriek stimuleert. Ondertussen benoem je wat je gaat doen. Dit stimuleert de taalontwikkeling weer.’

Tot slot: heb je een tip voor je collega’s op de babygroep?

‘Geniet van het werken met de baby’s. Echt, het is zo mooi om deel uit te mogen maken van de ontwikkeling en groei van een baby!’

‘Geniet van het werken met de baby’s. Het is zo mooi om deel uit te mogen maken van de ontwikkeling en groei van een baby!’
Danielle van der Tang