‘Ik voel me hier thuis en kan mezelf zijn’

Rianne van Genderen is pedagogisch medewerker en sinds twee jaar ook pedagogisch expert op de BSO in Houten: ‘Een heerlijke leeftijd, die van de kleuters. Hoe ze met elkaar in gesprek zijn, hun wereld die opeens zoveel groter wordt als ze voor het eerst naar school gaan. Heel leuk om dat proces te begeleiden.’

‘Ik voel me hier thuis en kan mezelf zijn’

‘Ik heb HBO pedagogiek gestudeerd in Amersfoort. Mijn scriptie ging over ouderbetrokkenheid in de kinderopvang. In Amersfoort ben ik ook in de kinderopvang begonnen. Getrouwd en verhuisd naar Houten. Ik had inmiddels verschillende kinderdagverblijven en BSO’s gezien, ook door het onderzoek voor mijn scriptie. Kindergarden had vacatures. Dan ga je kijken: wat past bij mij? Er is hier namelijk best wat keuze.’

En het werd…

‘Kindergarden! Op de Tuibrug, waar een BSO en een peuterplusgroep is. Ik werk voornamelijk op de BSO, maar ik ben als pedagogisch expert ook bij de peuterplusgroep betrokken. Mijn groep op de BSO bestaat uit vier- en vijfjarigen. Een heerlijke leeftijd, die van de kleuters. Er verandert zoveel voor ze als ze voor het eerst naar school mogen. Hun wereld wordt opeens een stuk groter. Als ze vier worden gaan ze naar school en gaan ze over van de peuterplusgroep naar de BSO. Best een verandering.’

Wat verandert er bijvoorbeeld?

‘Bij de peuterplusgroep gaan de kinderen een hele dag naar het kinderdagverblijf. Bij de BSO gaan wij ze na een dag school ophalen. In sociaal opzicht zijn ze aan het zoeken en aan het spelen; nieuwe vriendjes en vriendinnetjes. Ze zijn in het begin ook vaak moe na school. Het ene kind is uitgeteld van een dag vol nieuwe indrukken en heeft behoefte om bij je op schoot te zitten en wil uitrusten. Het andere wil vertellen wat het allemaal geleerd en gedaan heeft, en heeft nog energie genoeg. En dus uitdaging nodig op de BSO. Even alleen rustig spelen in een hoekje, uitgebreid knutselen of juist door de tuin sjezen, dat verschilt per kind.’

Hoe helpt de ruimte en inrichting jou daarbij?

‘We hebben een mooie vestiging waar heel veel mogelijk is. Uniek is dat er veel verschillende soorten ruimtes zijn, niet één waarin je alles met je eigen groep moet doen. We bieden activiteiten aan in het atelier, de gymzaal, het fantasielokaal, het lab, de kids keuken en in de tuin niet te vergeten.

‘We creëren heel veel keuzemogelijkheden binnen de eigen leeftijdsgroep, ook individueel: waar heb jij vandaag behoefte aan? Dat is een uitdagende manier van werken, je moet alles goed afstemmen met het team. Welk kind gaat met welke collega mee? Het mooie is dat iedere collega zijn of haar eigen expertise heeft. Knutselen, sport, dansen, proefjes doen, toneelspelen of muziek maken… Dat hebben we allemaal in ons team.’

Waar geniet jij het meest van?

‘De uitspraken van de kinderen naar ons en ook hoe ze met elkaar in gesprek zijn. Laatst halen we ze met de bus van school, twee jongens zitten achterin met elkaar te kletsen. We rijden langs het afvalstation, zegt de een: ‘Hee, kijk de stort!’ ‘Nee,’ zegt de ander heel bijdehand: ‘Dit is het afval-scheidings-station.’ Uit de mond van een vierjarige… die wijze opmerkingen die ze soms hebben.’

‘Kindergarden is een toffe werkplek. Er is veel ruimte om jezelf te ontwikkelen’
Rianne

Wat geef jij een nieuwe collega mee?

‘Er is ruimte om dingen te doen die jou liggen: je kunt jouw ideeën en creativiteit kwijt. Geen vast stramien, je wordt betrokken bij de planning van de activiteiten. En het team in Houten is een warm team! Ik voel me hier thuis en kan mezelf zijn, een toffe werkplek. Ook voor je eigen ontwikkeling is er veel mogelijk binnen de Kindergarden Academie. Er zijn interessante webinars en trainingen die je kunt volgen. Je wordt aangemoedigd om daar gebruik van te maken, door het team en door je vestigingsmanager.’

Waar ben jij het meest trots op?

‘Toen ik startte als pedagogisch medewerker had ik ook wel de ambitie om door te groeien. Dat ik pedagogisch expert kon worden, vind ik mooi. Het was een uitdaging twee jaar geleden en ben trots dat ik nu mijn plekje als pedagogisch expert gevonden heb. Dat ik kan sparren over leerdoelen, dat collega’s me weten te vinden als ze vragen hebben, bijvoorbeeld als het wat lastiger gaat met een kindje, of als ze ergens tegenaan lopen. Fijn om te merken dat je in je rol kan groeien, dat je het vertrouwen van je collega’s krijgt, dat ze met hun vragen naar je toe komen.’

En je toekomst?

‘Ik ga volgende week met zwangerschapsverlof, dat is mijn nieuwe avontuur. Als pedagogisch expert doe je elk jaar een observatieronde op elke groep en aan de hand daarvan voer je gesprekken met alle collega’s en stel je leerdoelen op. Dat heb ik ondanks corona weten af te ronden voor ik met verlof ging. Daar ben ik blij om. Ik zie ernaar uit om dat na mijn verlof, – ik ga drie in plaats van vijf dagen aan de slag – weer op te pakken. Dat zal op zich al een mooie uitdaging zijn om dat naast het werk op de groep te gaan doen.’