‘Ook als ‘flexer’ bouw je een band op, zelfs binnen een dag’

Pedagogisch medewerker Lisa McCray (27) over flexibel werken bij Kindergarden: ‘Op dit moment werk ik één dag in de week flex bij Kindergarden, daarvoor waren dat twee dagen. Ik studeer Sociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam; op maandag ben ik bij Kindergarden.’

‘Ook als ‘flexer’ bouw je een band op, zelfs binnen een dag’

Lisa: ‘Het hangt ervan af welke dienst je hebt, maar meestal heb je in de flexpool een tussendienst. Dat houdt in: van 8 tot 5 of van half 9 tot half 6. Dus nooit een ‘open’ of een ‘sluiting’. Na mijn HBO-opleiding wilde ik verder studeren, maar ook met kinderen werken. De link tussen onderzoek en de praktijk vind ik interessant. Misschien ga ik mijn bevindingen later wel overbrengen in het klaslokaal. Kinderen zijn immers de toekomst.’

Werk je op één groep en op één locatie?

‘Ja, op de Tijs van Zeventerstraat in Rotterdam. Handig, vlakbij de Erasmus! In aanloop naar Sociologie heb ik daar een halfjaar 4 dagen in de week gewerkt op mijn eigen groep. Deze vestiging is de nieuwste in de regio Rotterdam. We waren aan het opstarten en hadden af en toe mensen nodig op diverse groepen door de wisselende kind-aantallen. Daarom stond en sta ik vaak op deze vestiging. Stel een kindje valt uit en ik ben boventallig op de groep of de vestiging, dan wordt er natuurlijk gekeken in de rest van Rotterdam of daar hulp nodig is. Dan ga ik daarheen. Ik kom dus op meer dan alleen de Tijs.’

 

Lisa. pedagogisch medewerker flexpool
babygroep Kindergarden
Lisa pedagogisch medewerker Flexpool

Wat vind je het leukste?

‘Dat ik echt met de kinderen bezig kan zijn, niet met administratie, jaar- of maandverslagen, of per kind de map bijhouden. Natuurlijk maak ik gedurende de dag foto’s – we hebben een iPad-systeem – maar ik kan me helemaal richten op de kinderen en Wereldwijs, het pedagogisch programma. Dag voor dag kijk ik: hoe zit ieder kind in zijn vel? Wat gaan we doen, welke activiteit? Dat vind ik heel fijn: dat je echt aandacht hebt voor de kinderen.’

Hoe ga jij te werk als je op een nieuwe groep komt?

‘Om te beginnen ben je altijd heel erg welkom, simpelweg omdat je nodig bent. Valt er een gat op een vestiging, dan moet er iemand ingevlogen worden. Dat geeft een band en zorgt voor een gezellige sfeer. Je wordt gewaardeerd door ouders en collega’s. Daarnaast is de pedagogisch visie overal dezelfde en ook de groepen zijn qua concept en inrichting overal gelijk. Je weet dus bijvoorbeeld snel waar dingen liggen, hoe de eetmomenten verlopen en hoe je met z’n allen naar buiten gaat. Soms gaan er praktische zaken anders en kun je bijvoorbeeld beter op de groep de jassen en schoenen aantrekken dan op de gang. Dat heeft dan te maken met de lay out van een gebouw.’

En de kinderen?

‘Ik probeer altijd zo snel mogelijk ieders naam uit mijn hoofd te leren. Ook al is het maar voor één dag en ben je nog niet eerder op de vestiging geweest. Dat vind ik belangrijk, ook om de regie over de groep te houden. De kinderen vinden het overigens gezellig en prima dat er iemand anders is. Er is altijd wel een vaste pedagogisch medewerker bij. Je staat niet alleen op een groep. Je bent op de voorgrond aanwezig om een activiteit doen, of op de achtergrond om te zorgen dat zaken als het eten en verschonen goed gaan.’

Zo fijn dat je vaste collega zich kan ontwikkelen om haar toekomstdroom te realiseren, maar ook betrokken is bij de vestiging. Een medewerker in de flexpool zorgt voor zoveel positiviteit! Altijd vertrouwd als Lisa er weer is.
Nikki Achterbergh, Vestigingsmanager Tijs van Zeventerstraat Rotterdam

Wat is jouw geheim?

‘Als jij rustig op een groep je entree maakt, en je weet wie je bent en wat je te bieden hebt als pedagogisch medewerker en je kent bovendien de kinderen al bij naam, dan bouw je snel iets op. De kinderen en collega’s kennen je meestal nog wel, ondanks dat je soms maar één dag op een groep staat, en dan twee maanden niet. Ook als ‘flexer’ bouw je iets op.’

Wat wil je pedagogisch medewerkers meegeven die in de flexpool willen?

‘Dat wat ik ook van andere collega’s hoor: je bouwt echt iets op, zelfs binnen een dag. Je kijkt: wat hebben deze kinderen vandaag nodig? Een activiteit of laat ik ze zelf iets doen? Bij dat laatste faciliteer je meer. Ik denk dat je als flex-medewerker iets meer de birds eye view kunt hebben dan wanneer je als vaste medewerker op een groep staat, iets wat ik overigens ook gedaan heb. Je kunt beter uitzoomen en alles in goede verhoudingen zien, dat is mijn ervaring.’