Marloes Visser

Een interview met...

Marloes

Een kindje dat zijn eerste zelfstandige stapjes zet...zo mooi

‘Iedereen krijgt dezelfde kansen. Dat is uniek'

Marloes Visser begon als stagiaire bij Kindergarden. Daarna was ze pedagogisch medewerker en groeide door naar pedagogisch expert. Alles via de Kindergarden Academie.

 

‘Elke dag op de babygroep is bijzonder, altijd anders! De dag begint om half acht. Vandaag ben ik ‘laat’ begonnen, ik stroom om negen uur in.’

We gaan aan tafel...

‘De kinderen krijgen fruit en water. Een aantal kindjes, de jongste die nog twee keer slapen, gaat daarna naar bed.

De oudste blijven wakker, gaan spelen of een activiteit doen die we aanbieden. En we schrijven bijvoorbeeld de schriftjes om te vertellen hoe het is gegaan en vermelden welke bijzondere dingen er zijn gebeurd.’

 

 

En dan...

‘Om half twaalf gaan we weer aan tafel voor de warme lunch. Elke dag wordt er vers gekookt door onze huishoudelijk medewerker, dat is ideaal – jij kunt bij Kindergarden doen waar je zelf goed in bent!

De grote kindjes gaan na de lunch naar bed, die slapen nog maar een keer. Zo ziet onze dag er in grote trekken uit op de babygroep: eten, spelen, slapen.’

Waarom kies jij voor
Kindergarden?

‘Om kennis te maken met het werkveld heb ik stage gelopen bij Kindergarden. Dat beviel supergoed. Toen ik klaar was met mijn opleiding, ben ik naar een andere organisatie gegaan om meer ervaring op te doen en om mijn horizon te verbreden. Mijn voorkeur ging uiteindelijk naar Kindergarden vanwege de uitstraling, de huiselijke sfeer, de rust.’

Vertel...

‘Ik heb gemerkt dat de inrichting van de groepen en het gebruik van de pasteltinten echt effect hebben op de kinderen. Ik werkte namelijk op een kinderdagverblijf met alle kleuren van de regenboog… Zo druk en drukkend als je daar binnenkwam. Hier ervaar je rust. En als je zelf rustig bent, zijn de kinderen dat ook.

En neem het pedagogisch programma Wereldwijs, de vele doorgroeimogelijkheden. Er worden heel veel trainingen en cursussen aangeboden via de Kindergarden Academie. Er wordt naar jou als persoon gekeken, niet zozeer naar je diploma’s en achtergrond: iedereen krijgt dezelfde kansen. Dat is uniek aan Kindergarden.’

Lees meer over de Kindergarden Academie

Marloes

De inrichting van de groepen heeft effect op het gedrag van de kinderen.

Waarom de babygroep?

‘Bijzonder aan de babygroep vind ik dat je heel veel dingen voor de eerste keer meemaakt. Soms zelfs eerder dan een ouder. Een kindje dat voor het eerst los gaat staan, zijn eerste zelfstandige stapjes zet, dat leert eten, zichzelf uit- en aan- leert kleden… dat vind ik zo mooi. Je stimuleert ze bij die activiteiten en je ziet ook resultaat. Wat jij ze leert, levert iets op.’

Hoe volgt Kindergarden de ontwikkeling?
‘Concept en inrichting staan centraal op alle groepen. Zo hebben we op de babygroep een zwart-wit hoek. Baby’s zien vooral contrast: dat tussen zwart en wit is het eerste dat ze kunnen zien. Als ze dat kunnen onderscheiden bij de voorwerpen die we aanbieden, helpt het hen om later andere vormen sneller te herkennen. We maken geen gebruik van wippers of baby-gyms met rammelende voorwerpen. Dan word je niet uitgedaagd om op je buik te draaien en ‘er op uit te gaan,’ om zelf de wereld te ontdekken.’

Tip voor nieuwe collega’s?
‘Jonge collega’s willen vaak meer dan ze op dat moment doen. Die kans biedt Kindergarden je. Er zijn heel veel mogelijkheden. Je kunt jezelf ontwikkelen. Wees jezelf, je bent welkom: dat gevoel ervaar je hier.’

Marloes

Je volgt de ontwikkeling. Wat jij de kinderen leert, levert iets op.

Ook aan de slag bij Kindergarden?

Spreekt het verhaal van Marloes je aan en wil je meteen aan de slag als pedagogisch medewerker op een van onze vestigingen? Bekijk dan onze vacatures.

Ontdek onze vacatures

Vragen over werken
bij Kindergarden?

Neem contact op met onze recruiter
Evelien Schaart via vacature@kindergarden.nl
of 06 200 999 93