Wereldwijs programma

Pedagogisch programma Wereldwijs

Misschien is het je wel eens opgevallen… Onze vestigingen hebben een warme, huiselijke uitstraling en prikkelarme kleuren. Meubels, kasten, stoelen, tafels én speelgoed op kindhoogte. We werken volgens een vast dagritme en een indeling in horizontale groepen. We doen niets zomaar.

Bekende pedagogen

Een goed pedagogisch programma bevordert de ontwikkeling van kinderen. Ons beleid steunt op de meest waardevolle inzichten en principes van bekende pedagogen Pikler, Montessori, Riksen Walraven, Reggio Emilia, en Steiner.

De basis voor alles wat we doen

Wereldwijs vormt de basis voor al ons handelen. Je ziet Wereldwijs ook terug in de inrichting van de groepsruimten. Die zijn voorbereid en afgestemd op de verschillende ontwikkelingsfasen. Zo kunnen kinderen zelf een werkje pakken. Klimmen, klauteren? Daarvoor hebben we speciale speelattributen die de motoriek stimuleren. En natuurlijk rustige hoekjes om te ontspannen.

Ontwikkelgebieden

Wereldwijs heeft 6 ontwikkelgebieden. Elk gebied staat voor een onderdeel van de ontwikkeling van een kind:

  1. Stap voor stap
  2. Motorische en zintuiglijke ontwikkeling

  3. Vertel eens
  4. Taal- en spraakontwikkeling

  5. Hoe? Zo!
  6. De wereld van cijfers, getallen en verbanden leggen

  7. Kleinkunst
  8. Fantasie en creatieve ontwikkeling

  9. Dit ben ik
  10. Persoonlijkheidsontwikkeling en sociale competenties

  11. Zorgen voor morgen
  12. Zorgen voor elkaar en je omgeving

Help mij het zelf te doen

Respect voor de autonomie van het kind. Daar gaat het bij Wereldwijs om. Kinderen krijgen bij ons de ruimte om zelf te onderzoeken, te imiteren en te leren. Met speelgoed dat ze uitdaagt om hun motoriek, fantasie en creativiteit te gebruiken: bijvoorbeeld alledaagse, huishoudelijke voorwerpen als schaaltjes en pollepels. Er is aandacht voor een gezonde leefwijze en veel tijd voor bewegen en buiten spelen.

Het begint met...

Actief zijn en een open houding. Je kijkt welke behoeften kinderen hebben, probeert dingen uit en staat open voor waar ze zelf mee komen. Onze pedagogische basishouding komt erop neer dat kinderen zich het beste ontwikkelen in een veilige en rustige omgeving.

Dit is Wereldwijs in de praktijk

Een paar voorbeelden:

  • Kinderen en medewerkers ervaren rust bij prikkelarme kleuren als lavendel, wit, warm grijs en aardetinten
  • Open ruimten en zichtbaarheid maken interactie mogelijk: bij huishoudelijk werk bijvoorbeeld in een open keuken
  • Een vast dagritme zorgt ervoor dat een kind weet waar het aan toe is
  • Je staat met een vast team op de groep: een hecht team vooral, dat op elkaar ingespeeld is en elkaar aanvult door verschillende talenten
  • Speelgoed op ooghoogte van het kind, zodat het er bij kan. Zo is het niet afhankelijk van jou en help je het zelf te kiezen
  • Aardbeien plukken in de moestuin… Zo leren de kinderen dat deze eetbare vruchten aan een plant groeien
  • Verse, warme lunch die de kinderen samen aan tafel gebruiken: goed voor het ontwikkelen van een gezond eetpatroon
  • Je geeft kinderen de ruimte om te leren en hun talenten te ontdekken: schilderen, kleien, kralen rijgen, experimenteren met bouwspeelgoed, rollenspel.

Marjolein Pereira Giglo, 37

Kinderen kunnen overal bij, ze hebben ons niet nodig om te gaan spelen.

Vragen over werken
bij Kindergarden?

Neem contact op met onze recruiter
Brenda van Keulen via vacature@kindergarden.nl
of 06 830 508 33