Alle communicatie die ik mag doen, geeft een inkijkje hoe wij werken bij Kindergarden

20 feb 2025

Iets langer dan een jaar werkt Steffie de Kort nu als communicatiespecialist op het hoofdkantoor van Kindergarden. Daarvoor was ze PR Manager bij verschillende Nederlandse mode- en lifestyle merken en PR-bureaus: ‘Een mooie tijd, maar na al die jaren in de mode miste ik het sociale aspect. Bedenk dat je elke dag een keuze kunt maken voor iets dat je aanspreekt.’

Na acht jaar in de mode-branche was Steffie toe aan iets nieuws. Haar eerste opleiding was in de zorgsector, waarna ze haar carrière begon als pedagogisch medewerker in de kinderopvang en de gehandicaptenzorg. Later maakte ze de stap naar de modebranche waar ze veel leerde en heel veel plezier had, maar ze miste op den duur de sociale kant in de fashion-wereld en besloot met een jobcoach te gaan praten. Terwijl ze naar vacatures zocht, stuitte ze op de functie van communicatiespecialist bij Kindergarden. Een mooie kans om haar communicatieachtergrond te combineren met haar ervaring binnen de kinderopvang, dus ging ze ervoor.

Steffie, wat houdt jouw functie in bij Kindergarden?

‘Als communicatiespecialist maak ik deel uit van het Marketing Communicatie Team dat zich kort gezegd bezighoudt met de interne en externe communicatie. Ik beheer onze interne communicatiekanalen, ontwikkel communicatiestrategieën voor nieuwe projecten, voer PR-campagnes voor bijvoorbeeld nieuwe diensten of ontwikkelingen binnen de organisatie en verzorg een deel van de oudercommunicatie wanneer er vanuit het hoofdkantoor naar ouders gecommuniceerd wordt.’
Steffie-horizontaal-wijd
Steffie-horizontaal-handen-close-1

Wat doe je bij oudercommunicatie?

‘We verzorgen de communicatie over verbeteringen, veranderingen en belangrijke updates vanuit Kindergarden. Het kan ook zijn dat we een bepaalde vestiging ondersteunen met hun communicatie: we helpen met het opstellen of nemen een en ander helemaal uit handen. Daarnaast hebben we communicatie opgesteld met alle benodigde informatie wanneer een kind start op de opvang, zodat ouders goed voorbereid zijn en weten wat ze kunnen verwachten.’

Wat was jouw beeld van de kinderopvang toen je de vacature zag?

‘Rond mijn twintigste heb ik in de kinderopvang gewerkt; veel geleerd, fijne collega’s. Aan die periode heb ik prachtige herinneringen. Ik heb dit werk maar kort kunnen doen, omdat ik het destijds niet kon combineren met mijn studie. Jaren later begon ik de sociale, menselijke kant te missen in mijn werk. Toen ik deze vacature bij Kindergarden voorbij zag komen, was ik meteen enthousiast; zeker gezien mijn achtergrond en de liefde die ik nog voelde voor werken in de kinderopvang. Ik zag mezelf niet meer op de groep staan, maar wel communiceren – niet meer over spijkerbroeken, maar voor en over kinderen.’

Veel veranderd inmiddels?

‘Ja, kijk bijvoorbeeld naar het pedagogisch beleid. Daar wordt nu heel veel aandacht aan besteed op de vestigingen en als je ziet met hoeveel passie mijn collega’s de pedagogische visie uitdragen, dat is iets heel moois en krachtigs aan Kindergarden.’


Tekst gaat verder onder de foto.

Ook werken op het hoofdkantoor van Kindergarden?

Van enthousiaste, vriendelijke collega’s tot flexibel werken en van goede ontwikkelmogelijkheden tot inspirerende projecten. Er zijn heel veel redenen waarom je bij Kindergarden wil werken. 

Op welk project ben jij het meest trots?

‘Dat zijn er best veel! Laat ik beginnen met WorkFamily Solutions waar ik bij aanhaakte. Met WorkFamily Solutions helpen wij bedrijven en hun medewerkers om de juiste balans te bewaren tussen werk en gezin door verschillende diensten aan te bieden: bedrijfsplekken voor structurele kinderopvang, Back-up Care voor incidentele kinderopvang plus kennis, coaching en expertise rondom werkend ouderschap en kind ontwikkeling. Of ik vanuit mijn ervaring en kennis van PR mee wilde denken en een plan wilde schrijven. We hebben intensief samengewerkt met als resultaat: mooie reacties en publicaties in de media waar we graag in wilden komen. En uiteindelijk een eerste klant...’

Noem er nog eens een…

‘Bij de projectgroep Duurzame Toekomst ben ik aangehaakt om de communicatie op te pakken. Dat project, waarbij we ons inzetten voor de huidige en toekomstige generatie kinderen, is in volle gang. Ik maak deel uit van het zogenaamde ESG-team dat uitzoekt waar we impact kunnen maken op het gebied van duurzaamheid. Kernvraag voor mij als communicatiespecialist: hoe gaat het thema duurzaamheid meer leven binnen onze organisatie?’

‘Ik ben aan de slag gegaan om dit thema intern meer gezicht te geven: elke maand deel ik intern wat wij doen op het gebied van duurzaamheid en we zijn een focusgroep gestart. De volgende stap is om het op onze website uit te gaan dragen: welke duurzaamheidsinspanningen leveren wij als Kindergarden? Wat doen we op korte en op lange termijn?

‘Het ESG-team heeft daarbij verschillende thema’s onderzocht en bepaald waar we ons op moeten gaan richten. We hebben of krijgen aparte projectgroepen die zich gaan bezighouden met verduurzaming binnen de organisatie. We willen natuurlijk het bewustzijn vergroten rond duurzaamheid. Mijn taak is het om het zo te communiceren dat het behapbare en leuke informatie voor collega’s is. Uiteindelijk moeten zij enthousiast raken en zelf een steentje gaan bijdragen op de vestiging.’
  • Het is goed om zelf altijd na te blijven denken: wat wil ik, waar word ik echt blij van?
    Steffie de Kort
    Communicatiespecialist

Over welk project ben je nu al enthousiast?

‘Er komt een mooie marketingcampagne aan die binnenkort online te zien zal zijn. Daarnaast hebben we onlangs een inspirerende strategie-sessie gehad met House of Inclusion, een consultancybureau dat zich richt op het vergroten van diversiteit, gelijkheid en inclusie binnen organisaties. Ik kijk er erg naar uit om de komende tijd verder met hen aan de slag te gaan!’

Op welke manier wordt jouw creativiteit uitgedaagd?

‘Door de vrijheid om zelf met ideeën te komen. Zo hebben we een duurzame groente- en fruitleverancier/-teler in Utrecht. Met een aantal collega’s hebben we besloten om een video te maken bij deze teler en duidelijk in beeld te brengen waar onze groente en fruit vandaan komen. Daar kregen we veel leuke reacties op van ouders en collega’s.’

Wat betekent het voor jou om een bijdrage te leveren aan een organisatie die zo’n grote rol speelt bij het ontwikkelen van kinderen?


‘Ik word er heel blij van! Kom ik op een vestiging, dan zie ik met hoeveel liefde en toewijding er gewerkt wordt, hoe mijn collega’s omgaan met de kinderen op de groepen, hoe fijn de sfeer is. Alle communicatie die ik mag doen, geeft een inkijkje hoe wij werken bij Kindergarden, dat vind ik heel mooi.’

Ook werken op het hoofdkantoor van Kindergarden?

Van enthousiaste, vriendelijke collega’s tot flexibel werken en van goede ontwikkelmogelijkheden tot inspirerende projecten. Er zijn heel veel redenen waarom je bij Kindergarden wil werken.

Zou je anderen met een vergelijkbare baan jouw overstap aanraden?

‘Dat is natuurlijk heel erg persoonlijk, maar ik ben heel blij op dit moment. Ook een hele mooie tijd in de modebranche gehad, hoor. Met heel veel plezier gewerkt en onwijs veel geleerd wat ik nu kan toepassen, maar voor mij was het tijd een andere stap te nemen. Ik zou het iedereen aanraden. Dus, ben je toe aan iets nieuws, voelt het goed? Doen! Je hoeft niet altijd één ding te doen, of binnen één branche werkzaam te zijn. Je kunt elke dag een keuze maken voor iets dat je aanspreekt.’

Kun je dat nog iets toelichten?


‘Je wordt ouder en gaat anders in het leven staan, krijgt andere interesses, gaat andere dingen belangrijker vinden. Het is ook goed om altijd zelf na te blijven denken: wat wil ik, waar word ik echt blij van? Ik denk dat er veel mensen zijn die in hun werk blijven ‘hangen’, terwijl ze eigenlijk al weten dat ze toe zijn aan iets anders, aan een nieuwe omgeving, een nieuwe baan. Blijf kritisch kijken naar wat je aan het doen bent. Je bent zoveel dagen in de week aan het werk, doe iets waar je gelukkig van wordt en waarvan je denkt: leuk, ik ga naar mijn werk, naar mijn collega’s, mooie projecten oppakken!’