Iris, hoe ben je eigenlijk bij Kindergarden terechtgekomen?
‘Voordat ik bij Kindergarden werkte, was ik ook facilitair coördinator. Vanwege corona werd mijn contract niet verlengd, dus ging ik op zoek naar een andere baan. De functie bij Kindergarden had ik al eens langs zien komen, maar ze waren duidelijk op zoek naar iemand die ook goed ingevoerd was in de technische kant van facilitaire services. Ik dacht: mmm… is dit wel iets voor mij?’
‘Nu had een collega destijds me al eens op deze functie geattendeerd, mijn interesse was dus al gewekt. Toen heb ik besloten: ik ga gewoon bellen en vragen wat Kindergarden precies zoekt en vertellen wat ik kan bieden. Brenda van HR en ik raakten aan de praat en na een tijdje zegt ze: klinkt goed! Stuur je gegevens… En nu ben ik alweer drieënhalfjaar bij Kindergarden.’
Tekst gaat verder onder de foto.
‘Op het hoofdkantoor binnen de afdeling Facilitair heb je verschillende rollen. Eén daarvan is facilitair coördinator. We zijn met vijf personen en pakken alle meldingen op die binnenkomen van de vestigingen die te maken hebben met de gebouwen waarin onze kindervang plaatsvindt. We onderscheiden op basis van werkgebied: tuinen, meubilair, mobiliteit, enzovoorts.’
‘Bij het technische gedeelte, hard services, waar ik me mee bezighoud, moet je vooral denken aan de techniek die komt kijken bij de gebouwen en installaties, bijvoorbeeld ventilatie en airconditioning, brandmeldinstallaties en alles wat met sanitair te maken heeft. Maar je kunt ook denken aan het dak, de gevel en de deuren; wij noemen dat ‘de schil’. Over brandveiligheid: jaarlijks vinden de inspecties van de brandweer plaats en soms kunnen die leiden tot bouwkundige aanpassingen van het gebouw die voor ons veel voeten in de aarde hebben. Op dit moment houd ik me vooral bezig met zonwering en energiezuinige lampen. Heel breed dus.’
Kun je een voorbeeld geven van wat je precies doet?
‘Zeker! Binnen onze afdeling Facilitair zijn er om te beginnen de ‘eerste-’ en ‘tweedelijns’. Stel een vestiging meldt een lekkage bij ons, dan komt die binnen bij de eerste lijn. Een collega daar gaat eerst
beoordelen of een en ander makkelijk op te lossen is en kan vervolgens een installateur inschakelen. Als er meer aan de hand is en er bijvoorbeeld muren opengebroken moeten worden of gaten gezaagd om ergens bij te kunnen, dan gaat de melding naar de tweedelijns. Wordt een melding tweedelijns, dan komt-ie bij mij terecht of bij mijn collega Peter, de technisch coördinator met wie ik heel veel samenwerk. Ik ga dan verder onderzoeken wat er nodig is om het probleem op te lossen en breng partijen bij elkaar die het probleem daadwerkelijk gaan oplossen.’
‘Soms moet je met de eigenaar van een pand in gesprek. Kindergarden huurt namelijk veel panden en dat betekent dat de eigenaar verantwoordelijk is voor vervanging als er bijvoorbeeld dingen kapot zijn aan belangrijke installaties of aan de riolering. Ik werk vanuit het hoofdkantoor, maar ga af en toe naar vestigingen om de kijken wat er precies aan de hand is of wat er moet gebeuren.’
Tekst gaat verder onder de foto's.
‘Hoe is de staat van een pand, wat moet er vervangen worden? Er lopen altijd kleine en grote projecten. Elk jaar kan een vestiging bovendien aangeven wat zij graag veranderd zou willen zien, en er zijn zaken waarvan wíj vinden dat ze aangepast moeten worden. Een voorbeeld van dat laatste is het vervangen van de verlichting. In het kader van duurzaamheid gaan we namelijk over op LED-verlichting, we hebben nu nog veel panden met oude armaturen. Dit jaar houd ik me daar dus mee bezig, met verlichting en klimaat op de vestigingen. Om tot een goede oplossing te komen voor het klimaat ,kijk je ook naar andere maatregelen zoals buitenzonwering.’
‘Klimaatbeheer is overigens een onderwerp waaraan ik met mijn collega Peter veel aandacht besteed. Samen hebben we een plan opgesteld om de ventilatie en de koeling te verbeteren op onze vestingen. Er is natuurlijk veel wet- en regelgeving op dat gebied en de GGD schrijft voor welke normen er gelden, bijvoorbeeld als het gaat hoeveel zuurstof er een pand in hoort te komen. Wij houden met alle factoren rekening en gaan voor het allerbeste klimaatbeheer.’
Maakt dat jouw werk zo aantrekkelijk?
‘Ja! Ik kom uit de evenementen-branche en heb lang op een evenementen-locatie gewerkt: verhuur, meubilair, schoonmaak regelen, meer de soft service kant. Zo is de link ook ontstaan naar het facilitaire vak en uiteindelijk ben ik steeds meer aan de slag gegaan met verbouwinkjes en aansturen van installateurs, dus ook meer en meer in contact gekomen met de technische kant van dit werk.’
‘Het is belangrijk werk. Maar ik vind het gewoonweg ook fantastisch om op een locatie de plafondplaten omhoog te duwen om te kijken welke installatie er zit en wat er precies aan de hand is. Als er technisch iets mis is, is het net een grote puzzel. Ik vind het geweldig om die puzzel op te lossen. Geen dag is hetzelfde, elk probleem is net weer anders, ook al lijken de problemen die we tegenkomen vaak op elkaar. Alle panden zijn namelijk anders bij Kindergarden. Onze monumentale panden zorgen daarbij voor lekker veel uitdaging.’
‘Sowieso hebben we altijd uitdagingen bij onze projecten. De werkzaamheden moeten we meestal overdag uit laten voeren als de vestiging open is en er kinderen op de groepen zijn. Dat vergt natuurlijk veel voorbereidingstijd, planning en overleg om samen met de vestiging tot een goede uitvoering te komen.’
Jij pakt grote projecten op. Is er een waar je heel trots op bent?
‘Samen met Peter heb ik veel klimaatprojecten mogen doen, onder andere het meerjarenplan voor ventilatie waar ik het net over had. De vestigingen Heemstede en Capelle aan den IJssel zijn zo goed als afgerond en in Breda zijn we nog bezig. Op deze vestigingen hangen nu overal sensoren die de luchtkwaliteit meten: CO2, temperatuur, luchtvochtigheid, enzovoorts. Het blijft prachtig om te zien hoe het nieuwe Aircheq-systeem zijn werk doet. Waren het voorheen allemaal waarden die flink in het rood stonden, nu loggen we in en zien dat alles groen is.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Is er nog iets dat je wil delen?
‘Het blijft leuk om te zien voor wie je het doet. Voor de kinderen en de medewerkers, die zijn altijd blij met het resultaat. Ik bof ook met het team waarin ik werk, hoor. En niet te vergeten, Kindergarden is echt een heel warme organisatie.’