Jouw start bij Kindergarden, hoe zag die eruit?
Toen ik zes jaar geleden bij Kindergarden ging solliciteren was ik 46 jaar, dan ben je natuurlijk al wat ouder. Je weet niet hoe een bedrijf daar tegenover staat. Dat vond ik destijds best wel spannend. Maar tijdens het gesprek werd er helemaal niet over leeftijd gesproken. Het ging over de persoon die ik ben, wat ik kon en hoe ik keek naar het werk wat ik zou gaan doen bij Kindergarden. Ochtendje meegelopen, alle medewerkers heel positief en ik ook! Ben nog steeds blij dat ik toen ben aangenomen. Eerlijk gezegd: ik kwam daar binnen en het voelde meteen goed.’
Wat doe je precies als huishoudelijk medewerker?
‘Een heleboel! Wat ik altijd doe als ik ’s morgens binnenkom: iedereen goedemorgen zeggen, dat vind ik een mooi begin van de dag. We hebben een vrij strakke dagindeling om mee te kunnen bewegen met het ritme van de groepen. We hebben verschillende eetmomenten. Tussen de middag is er de warme lunch. Daar omheen hebben we ruimte om de was te doen, de wc’s, de vaatwassers leeg te halen, en mocht het nodig zijn een kindje te helpen op de groep om daar even schoon te maken. Verder stofzuigen, ramen lappen, noem maar op.’
Je hebt ook interesse in het voedingsbeleid?
‘Jazeker, toen ik hier zes jaar geleden kwam werken was Kindergarden bezig met de introductie van een nieuw voedingsbeleid, inclusief nieuwe recepten. Samen met de vestigingsmanager en de adjunct zijn we daarmee aan de slag gegaan. Nieuwe recepten uitproberen vind ik heel leuk. Sinds vorig jaar is het voedingsbeleid verder aangepast. Dan is de uitdaging: wat kunnen en mogen we, bijvoorbeeld qua kruiden. We gebruiken geen of zo weinig mogelijk zout, en geen suiker. Soms gebruik ik knoflook en soms vraag ik de kinderen: wat vinden jullie lekker? Voor de kleinsten koken we natuurlijk apart.’
Tekst gaat verder onder de foto.
De functie van huishoudelijk medewerker is speciaal in het leven geroepen. En wel om taken uit handen te nemen van de pedagogisch medewerkers, zodat zij zich helemaal op de kinderen kunnen richten…
Klopt, zij hebben daardoor echt de vrijheid om hun tijd helemaal aan de kinderen te besteden. Dat vind ik heel belangrijk. In het opruimen en schoonmaken gaat namelijk veel tijd zitten. Op een groep zijn de pedagogisch medewerkers druk: ze zijn bezig met een activiteit, brengen kinderen naar bed, troosten een kindje… als ze dan ook nog moeten bedenken: o jee, de was moet nog gedaan of de ramen moeten schoongemaakt. De tijd die ze daaraan kwijt zijn, kunnen ze niet besteden aan het verzorgen van de kinderen of aan activiteiten. Die taken nemen wij als huishoudelijk medewerker weg van hen, we ontzorgen dus de pedagogisch medewerker. Dat doe ik met plezier! Uiteindelijk gaat het om het welzijn van de kinderen.’
Wordt jouw werk gewaardeerd door de pedagogisch medewerkers?
‘Ja! Mijn collega en ik, we zijn met z’n tweeën, worden zeker gezien en gewaardeerd. Het gaat niet in de trant van: maak jij maar even schoon voor mij. Iedereen begrijpt het waarom, dat maakt het zo aangenaam. Toen ik op vakantie was geweest en er wat minder handen aanwezig waren op de vestiging, is het fijn om te horen als je terugkomt: nu zien we eigenlijk pas goed wat jullie allemaal
doen! Alleen al met het koken zijn we twee à tweeënhalf uur per dag intensief bezig. Van het aan tafel gaan tot het afruimen… het eetmoment is niet hap-slik-weg, maar ook een belangrijk sociaal gebeuren. En als ik er niet ben of mijn collega is er niet, dan moeten de pedagogisch medewerkers het zelf doen.’